Tyresös busstrafik står inför en stor förändring – men övergången till elbussar försenas, och nu står det klart att notan för SL:s bristfälliga hantering blir hög. Bara för kontraktet i Tyresös del handlar det om 70,5 miljoner kronor i merkostnader. Totalt har SL tvingats ersätta trafikföretagen med över 210 miljoner kronor efter månader av försenade beslut, visar nya uppgifter.

Elbussarna får vänta – äldre dieselbussar fortsätter rulla

Till sommaren 2025 ska VR Sverige AB ta över ansvaret för busstrafiken i Tyresö. Enligt planen ska 85 procent av trafiken då bedrivas med moderna elbussar – ett stort kliv mot en tystare, renare och mer hållbar kollektivtrafik. Men det blir inte som planerat.

På grund av att SL och Trafikförvaltningen dröjde med att godkänna VR:s och Nobinas fordonsplaner, tvingas bolagen köra med gamla dieselbussar ända till våren 2026. Dessa bussar har högre drifts- och underhållskostnader än elbussar, vilket driver upp priset. När bolagen påpekade detta ville SL inte gå med på att ge den ersättning som de äldre bussarna ska ha. Det gjorde att busstrafiken riskerade att ställas in vid midsommar, något som skulle få förödande konsekvenser för tyresöborna. Så blir nu inte fallet, efter det nya avtalet om förlikning står det klart att bussarna fortsätter rulla förbi midsommar.

Dyra förseningar – Tyresös del av notan: 70,5 miljoner

VR Sverige får nu 70,5 miljoner kronor i ersättning av SL för merkostnaderna i uppstartsfasen av Tyresötrafiken.

Men det stannar inte där. Totalt har SL gått med på att betala ut 210 miljoner kronor till trafikbolagen efter uppmärksammade tvister, enligt en granskning av tidningen Mitt i. Summan kan dessutom komma att växa, eftersom flera förhandlingar fortfarande pågår.

Detta har hänt

Bakgrunden är att SL – efter att ha fattat tilldelningsbeslut i april 2023 – dröjde över tre månader med att skriva på avtalet. Det skedde först den 5 augusti. Därefter tog det ytterligare månader innan VR och Nobina fick kompletta avtal och kunde beställa elbussar.

Beställningen av de nya elbussarna kunde inte göras utan att SL först godkänt deras så kallade fordonsplaner. Dessa planer ska enligt SL bland annat visa att tillverkningen av elbussarna sker under socialt hållbara förhållanden, vilket inneburit långa granskningar och omfattande administration.

Sammantaget tog processen nästan tio månader – tid som blev mycket kostsam. Under tiden hann priserna på elbussar öka och trafikbolagen tvingades planera för att använda äldre, fossildrivna fordon i stället. Nu har bolagen lagt sina beställningar på nya elbussar, men dessa hinner inte levereras förrän nästa år, våren 2026, vilket gör att Tyresö får stå ut med de gamla bussarna tillsvidare.

Kritik mot SL – och konsekvenser för Tyresöborna

SL har fått skarp kritik, både från branschen och från flera politiker, för långsamhet och bristande planering. Kritiken förstärks nu av de extra kostnader som till stor del betalas av skattepengar.

SL har erkänt brister i hanteringen men har inte tydligt redovisat vilka åtgärder som vidtas för att undvika liknande misstag i framtiden. För Tyresös del ligger nu hoppet i att VR:s elbussar verkligen kan tas i bruk under våren 2026, som senast.

Till dess får Tyresöborna fortsätta åka med äldre bussar – och hoppas att nästa upphandling inte blir lika dyr.

Dela