Årskurs 2 bjuder på en sprakande julshow som lyfter taket på Bollmoradalens kyrka. 50 elever sjunger alla i kören med klassläraren Helene Lindholm som ledare. Vid sin sida står pedagogen Johanna Bouveng och är dirigent för tillfället. Jag ser bildstöd som visas av en tredje pedagog medan härlig julmusik ljuder i lokalen. Helenes drivkraft är att se glädjen hos eleverna när de lyckas. Jag ser hur deras självförtroende växer och hur gemenskapen i elevgruppen växer.
Eleverna visar på stort engagemang och ansvar över den ärofyllda uppgiften att bjuda Tyresös invånare på Julshow i fullsatt kyrka. ”Delaktigheten från eleverna har verkligen varit hög. Vi har verkligen samarbetat med eleverna inför konserten, berättar Helene”. Eleverna har föreslagit vilka sånger vi skulle ha med på konserten och vi har valt sånger utifrån elevernas förslag. Elever som vill höras och synas mycket har haft möjlighet att göra det genom att vara försångare och/eller sjunga i små grupper på flera av sångerna. Dessa elever har haft extra musik med mig på rasttid och fritidstid. Elever som ville vara med i mindre utsträckning har haft möjlighet till det. Pedagogernas engagemang smittar av sig på eleverna som tränas tidigt till att hitta möjliga uttrycksformer genom kultur och musik.
Det skapas möjlighet till framtida plats i kommunens musikklasser i Nyboda skola. Men framförallt ett liv med musik och kultur som friskfaktor och välmående, enligt Professor Töres Theorell, KMH.
Man kan undra hur pedagogerna klarar uppgiften ihop med skolans övriga måsten. Svaret är att vi vuxna som arbetar med dessa elever i åk 2 har ett mycket gott samarbete. Vi är konsekventa med eleverna och vi har stort förtroende för varandra. Detta påverkar eleverna, som i stor utsträckning tränar sin samarbetsförmåga när vi tränar inför en konsert.
Eleverna började träna i mitten av oktober. Vi har tränat på musiklektionerna, men under december har vi tränat även andra tider under skoldagen. Vi har ca 50 elever. Vi tränar alla tillsammans minst en gång i veckan och då vet vi alla vad som gäller för att det ska bli bra för alla. Vi respekterar varandra och vi visar hänsyn. Vi känner oss trygga med varandra, både vuxna och elever, och det är en förutsättning för att vi ska kunna arbeta tillsammans på det här sättet. Vi tänker positivt, gör vårt bästa och har roligt!
Eleverna, som nu går i åk 2, har redan haft både julkonsert och sommarkonsert i Bollmoradalens kyrka i åk 1. Det stora flertalet av eleverna är mycket positiva till våra konserter. De goda krafterna smittar av sig, så vi har en positiv stämning på våra musiklektioner. Eleverna får självförtroende och blir stolta när de ser vilken glädje de förmedlar på konserterna. Vi märker också att detta självförtroende är positivt i flera andra sammanhang. De tror på sig själva och står gärna inför klassen eller andra grupper och visar upp arbeten och/eller berättar om olika saker.
Vidare berättar Helene att hon använder musiken på flera sätt under skoldagen. Vi sjunger en god morgon-sång när vi träffas på morgonen och vi avslutar dagen med en sång. Ofta sjunger vi en sång när eleverna kommer in från rast eller när vi ska byta arbete, bara för att samla ihop oss och få ro. Jag tror att musiken har stor betydelse för alla elever även om deras intresse för musik varierar.
Mina söner, Cesar och Milton, har alltid hållt på med musik. De gick i Nybodas musikklasser och var aktiva i Kulturskolan när de var yngre och efter grundskolan gick de på Rytmus musikgymnasium. De har alltid varit mer eller mindre delaktiga på konserterna med mina elever och är det även den här gången.
Lisa