I höstas offentliggjorde flygbolaget BRA att man lämnade Bromma flygplats för att istället flyga inrikes för SAS räkning och då från Arlanda. Den 30e december uppmärksammades de sista flygningarna då bland annat sista Visby-planet flög i form av ett hjärta över Stockholm. Den historiska händelsen markerade inte bara slutet för inrikestrafiken till Bromma utan även alla inflygningar över bland annat Tyresö.
Inflygningarna över Tyresö har visserligen varit fina för alla flygresenärer men mindre behaglig för tyresöborna på marken då flygen på låg höjd dragit förbi många gånger varje dag. Men nu är det alltså färdigbullrat över kommunen då inrikesflygen flyttat till Arlanda. Vardagen i Tyresö blir därför ännu lugnare, speciellt på morgnar och kvällar då det varit rusningstrafik för inflygningarna till Bromma.
Att det blir lugnare och tystare över kommunen och i Stockholm väntas också bidra positivt till tyresöbornas och stockholmarnas hälsa. Dels för de minskade lokala utsläppen av föroreningar, men också när det gäller andra faktorer, som buller. Enligt Naturvårdsverket kan flygbuller ge negativa effekter som sömnstörningar och stress. Utsätts man dessutom för långvarig exponering finns risk för hjärt- och kärlsjukdomar som exempelvis högt blodtryck.
Brommas dödsstöt?
Frågan om Bromma flygplats vara eller icke-vara har diskuterats flitigt, inte minst som en politisk fråga. BRAs beslut om att flytta skulle mycket väl kunna innebära slutet för flygplatsen. Den styrande rödgröna majoriteten i Stockholms stadshus sa förra våren upp avtalet med Swedavia och jublade när BRA meddelade att man lämnade flygplatsen. På marken där flygplatsen står idag vill de rödgröna bygga en ny stadsdel i form av Bromma parkstad. Bland annat planeras det för 16 000 nya bostäder, flera nya parker och idrottsanläggningar. Ett första spadtag bedömer man kan sättas i marken först 2040.
Men regeringen, som har det sista ordet i frågan, håller inte med. Högerpartierna har med alla möjliga medel försvarat flygplatsens existens och sagt att en nedläggning inte finns på kartan. Anledningen verkar främst vara ideologisk, för nu säger till och med ägarna Swedavia att det inte finns någon poäng i att behålla Bromma.
Swedavias VD Johan Abrahamsson sa i Dagens Nyheter den 19e december 2024 att det inte finns någon efterfrågan för att motivera driften av två flygplatser så nära varandra. När dessutom det sista reguljärflyget nu lämnat finns helt enkelt inte ekonomin för att behålla Bromma som står med stora kostnader, fast utan intäkter. Något som förstör för Swedavia och för resten av resenärerna då viktiga investeringar på andra flygplatser kan utebli och biljettpriser höjas. Så sent som vid nyår höjde Swedavia flygbolagens avgift per passagerare med nio procent, en kostnad som kommer att läggas på resenärerna.
Regeringen har tidigare meddelat att man inte kommer att ta något beslut om Bromma innan valet 2026. Huruvida Swedavias påtryckningar kommer att leda till ett tidigare beslut är i nuläget oklart. Trots att bullret över Tyresö avtagit så är planen att Bromma står kvar som flygplats ett tag till.