En delegation från Tyresö kommun besökte Rättviks kommun för att lära sig om den framgångsrika Rättviksmodellen, en modell som tagit Rättvik från botten till toppen när företagsklimatet i kommunerna mäts.
Modellen går ut på att kommunen har en bättre dialog kring de regler som företag måste uppfylla och att fokusera på att hjälpa till att göra rätt, snarare än att invänta att fel begås och därefter beivra. Modellen innebär också att kommunen slutat med att förhandsfakturera företag för olika sorters tillsyn, som ibland inte ens görs, utan istället faktureras företagen i efterhand för den faktiskt utförda kontrollen.
Rättviksmodellen har tillämpats sedan 2009 och var ett sätt att höja kommunens dåliga resultat i näringslivsmätningar. Från början motarbetades modellen från olika myndigheter men idag, tio år senare, rekommenderas den av bland andra Livsmedelsverket.
Det var kommunstyrelsens ordförande Anita Mattsson (S), kommundirektören Stefan Hollmark och näringslivschefen Gunilla Berg som besökte Rättvik. Något som enligt Anita Mattsson visar att Tyresö tar näringslivsfrågorna på allvar och vill höja ambitionsnivån.
– Vi vill förbättra och förenkla för Tyresös företag, säger hon till Tyresö Nyheter. Vi har idag ett bra företagsklimat i kommunen, men vissa delar kan bli ännu bättre.
– Rättviksmodellen är intressant eftersom den uppenbart uppskattas både av näringslivet och även de anställda i kommunen, fortsätter hon. De flesta vill göra rätt men det är inte alltid så lätt, speciellt inte för mindre företag, att kunna hela regelverket. Här finns en modell där man hjälps åt. Det är definitivt ett arbetssätt som vi bör titta närmare på och inspireras av i även i Tyresö.
Foto: TN | Kommundirektören Stefan Hollmark och kommunstyrelsens ordförande Anita Mattsson (S) anländer till Rättvik