Det preliminära resultatet för årskurs nio i Tyresö visar att både meritvärdet och andelen elever behöriga till gymnasiet har ökat.
Meritvärdet på kommunnivå har stigit till 235,6 poäng för 2025, jämfört med 230 poäng året innan. De tydligaste framstegen syns på Dalskolan och Kumla skola medan Nyboda skola och Strandskolan backar något. Samtidigt har andelen elever behöriga till yrkesprogrammet i gymnasiet ökat från 84,5 % till 89,1 %.

Klara Watmani (S), ordförande i barn- och utbildningsnämnden. Foto: Pressbild/ Socialdemokraterna
– Det är glädjande att se att meritvärde och gymnasiebehörighet ökar – det är ett tydligt tecken på att våra målmedvetna insatser gett resultat. Samtidigt är jag inte nöjd förrän alla elever når gymnasiebehörighet, säger Klara Watmani, ordförande i barn- och utbildningsnämnden.
Den starka utvecklingen bygger på flera målmedvetna insatser. Skolorna stärker sitt systematiska kvalitetsarbete, använder forskningsstöd och deltagande i kvalitetsdialoger för att löpande analysera och åtgärda svagheter i undervisningen. Ett viktigt led i arbetet är att matematiklärare fått utbildning i det digitala verktyget Magma, och alla elevers kunskaper screenas – vilket ger bättre förutsättningar att sätta in stöd i rätt tid.
För att öka skolnärvaro har insatser intensifierats, bland annat genom stöd från Återvändarskolan, och samarbete med socialtjänst och andra aktörer inom SSPF och BOB har visat god effekt. Under 2026 planeras dessutom skolsociala team i nära samverkan med socialtjänsten – ytterligare ett stöd för skolans arbete med att ge varje elev en trygg och tillgänglig lärmiljö.
– Det går åt rätt håll, men vi behöver fortsätta utveckla och anpassa våra insatser – varje elev ska få det stöd som krävs för att nå gymnasiebehörighet, understryker Klara Watmani.
Sammanfattningsvis visar de preliminära siffrorna att satsningarna lönar sig – ett glädjande trendbrott med ökat meritvärde och fler behöriga till gymnasiet. Men det finns tydliga skillnader skolorna emellan, och arbetet är långt ifrån avslutat.