Trafikförvaltningen i Stockholms Läns Landsting har påbörjat arbetet med trafikförändringar inför december 2017. 

Bland de förslagen som presenteras är en minskad turtäthet på 818C och 815C, alltså de turer som i rusningstrafik trafikerar Trollbäcken och östra Tyresö till Vattugatan vid Stockholms central. Detta har fått politiker i Tyresö att reagera, och de kommer att tala om för Trafikförvaltningen vad de tycker i en skrivelse.

– Det här är inte första gången som tyresöborna drabbas av nerdragningar av direktbussarna. Det är populära linjer som gör det uthärdligt för många att pendla till arbete och skola. Antalet bussar borde öka istället för att minska om vi menar allvar med att det ska vara attraktivt att åka buss, säger Fredrik Saweståhl (M) kommunstyrelsens ordförande och Anita Mattsson (S) oppositionsråd.

För att möta de minskade antalet turer på 818C kommer turtätheten på 807 till Gullmarsplan att öka turtätheten. Men eftersom linje 806 inte längre kommer att gå genom Tyresö förväntas inte turtätheten från Tyresö förbättras alls.

– Redan idag upplever många tyresöbor en kaosartad situation på Gullmarsplan och trängsel i tunnelbanan. Även om det tar lite längre tid att åka buss är det för många ett medvetet val, fortsätter Fredrik Saweståhl och Anita Mattsson, och lovar att kämpa för att behålla bussturerna.

Foto: TN Thomas Halvarsson |

Vi behöver fler, inte färre, bussar till centrala Stockholm om fler ska välja bussen istället för bilen, säger Fredrik Saweståhl (M) kommunstyrelsens ordförande och Anita Mattsson (S) oppositionsråd.

Dela