Resursskolan på Tyresö gymnasium får ett nationellt program och blir permanent.  Resursskolan riktar sig mot elever med Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF), till exempel Autismspektrumtillstånd, ADHD, ADD och Tourettes syndrom och bedriver undervisning inom introduktionsprogrammet, individuellt val.

Resursskolan har bedrivits på prov i projektform under tre år och har efter en utvärdering visat sig väldigt framgångsrik och populär, varför upplägget nu blir kvar i permanent form.

En önskan har också uppdagats bland de elever som uppnått gymnasiebehörighet att fortsätta sina studier på Tyresö gymnasium och därför införs nu en resursskola med nationellt program på Tyresö gymnasium. 10-12 elever ges möjlighet att söka el- och energiprogrammet med inriktning dator- och kommunikationsteknik redan till höstterminen 2024. Varje år kommer sedan verksamheten att växa med en grupp tills målet med tre grupper är uppnått.

– På Resursskolan är vår grundläggande metod att bygga på elevernas styrkor genom att använda positiv förstärkning och relationellt lärande, säger Erik Lundbäck, Lärare och programlagsledare. Det skapar en inkluderande atmosfär där eleverna inte bara trivs utan också når sina mål. I dagens resursskola är utvecklingen av socialt samspel och måluppfyllelse nyckelfaktorer, och genom att utöka denna framgångsrika modell till nationella program strävar vi efter att ge eleverna de rätta förutsättningarna för att lyckas även under sina gymnasiestudier.

Resursskolan, som är en del av Tyresö gymnasium, syftar till att bättre kunna ge extra stöd till elever i behov av särskilt stöd utifrån de anpassningar som individen behöver. Resursskolor arbetar efter samma läroplan som den ordinarie gymnasieskolan, men tar större hänsyn till barns olika förmågor, inlärningstakt och intressen. Mindre undervisningsgrupper, en mer utvecklad struktur och bättre individanpassningar är några fördelar med resursskolans undervisning. 

Innan resursskolan på Tyresö gymnasium var eleverna hänvisade till antingen resursskolor i andra delar av regionen eller ordinarie program på Tyresö gymnasium men med särskilt stöd och anpassningar. Resursskolan gör det möjligt att ge dessa elever bättre förutsättningar och möjlighet att få gå i en gymnasieskola i Tyresö.

– En gymnasieutbildning är grunden för att inte riskera att hamna i långvarig arbetslöshet, säger Christoffer Holmström (S), ordförande i gymnasie- och vuxenutbildningsnämnden. Samtidigt vet vi att den fysiska miljön har stor betydelse för barns och ungas lärande, hälsa och utveckling. Detta gäller särskilt barn med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar. I resursskolan kan vi erbjuda anpassade lärmiljöer som väcker nyfikenhet och underlättar lärandet.

– Resursskolan har med sin fantastiska verksamhet verkligen stärkt möjligheterna att erbjuda specialpedagogiska och individanpassade lösningar, fortsätter han. Det är jätteroligt att nu både kunna permanentera den befintliga och utöka verksamheten även till ett nationellt program.

 

Foto: TN |

Dela