Att arbeta inom hemtjänsten är många gånger ett tungt arbete både psykiskt och fysiskt. Ofta erbjuds personalen utbildningar i olika typer av sjukdomar, och det är bra. Men man får inte glömma bort att arbetet inom hemtjänsten oftast är ett ensamjobb och tid för reflektion inte finns i det dagliga arbetet.

Man ska kunna hantera allt ifrån personer som står mitt upp i en livskris, kanske både psykiskt och fysiskt, och samtidigt ta hand om partners och andra närstående personer. Under förra året erbjöds all vårdpersonal en utbildning i Self Compassion (självmedkänsla). En utbildning som i stora drag handlar om att man faktiskt är okej som man är. Utbildningen var uppskattad av många av medarbetarna inom hemtjänsten så under hösten har utbildningssatsningen gått vidare till att erbjuda all personal tre olika samtalstillfällen. Samtalen leds av två personer som arbetar med organisationsutveckling, Erika Steorn och Kirsti Gjellan som båda har en lång och gedigen organisation och ledarutbildningar i bagaget.

Samtalstillfällena har sitt ursprung i praktisk kunskap och akademisk forskning från Södertörns högskola med fokus på de så kallade mellanmänskliga yrkena så som olika vårdyrken. Meningen är bland annat att man ska ges möjlighet att fundera och samtala runt de existentiella frågeställningar som kommer upp under samtalens gång och som vårdpersonalen möter i det dagliga livet.

Foto: TN TN | Fv: Erika Steorn Kirsti Gjellan som förbereder dagen samtalstillfälle

Dela