Bensinmacken och byggnaderna omkring kommer att rivas. Istället byggs 230 nya lägenheter, ett antal lokaler och två nya torg. Ett mer stadsmässigt gaturum och fler mötesplatser. Det beslutade kommunstyrelsen när man satte ner foten efter år av olika uppfattningar.
Ambitionen från stadsbyggnadsförvaltningen är att på sikt skapa en mer urban karaktär kring hela korsningen vid Södergården. Planförslaget innebär att befintlig bebyggelse rivs för att ge plats åt ny bebyggelse. Flerbostadshus placeras utmed gaturummet med lokaler i bottenvåningarna längs Vendelsövägen och kring torgytorna.
Den nya kvartersbebyggelsen blir fyra våningar mot korsningen och tre våningar intill de befintliga villorna. Totalt möjliggörs för cirka 230 lägenheter i ett kollektivtrafiknära läge. Sedan beslutet att upprätta ett förslag till detaljplan kom 2012 har diskussionerna gått heta, och förslaget har stundtals fått hård kritik från de närboende. Under granskningsskedet hölls ett extra dialogmöte och ett antal förändringar har lett fram till planen som den ser ut idag, bland annat har husen sänkts med en våning.
De invändningar Socialdemokraterna fört fram under processen har varit att begränsa höjden på husen, att bygga hyresrätter och ett äldreboende i kvarteret. Dessutom har man tidigare yrkat på att det pågående utvecklingsarbetet längs hela Vendelsövägen bör beslutas först, för att inte korsningen vid Södergården ska sätta gaturummet för hela stråket. Trots de ändringsyrkanden de framfört under två år, röstade även (S) för förslaget i kommunstyrelsen.
– Vi konstaterar att vi gjort vad vi kan för att förändra planen, men det intresset har inte funnits hos något alliansparti. Nu kommer vi inte längre. Alternativet idag är att säga ja eller nej till nya bostäder istället för en bensinmack. Några alternativa planer som någon vill bygga finns inte. Säger vi nej till den nya detaljplanen så säger vi samtidigt ja till att behålla bensinmacken en lång tid framöver, säger Kristjan Vaigur (S) ledamot i kommunstyrelsen.
Enligt förvaltningen skulle en lägre exploateringsgrad inte bli ekonomiskt bärig för byggherrarna. Alternativet blir då att parkeringsbehovet tillgodoses ovan mark, vilket leder till färre bostä- der och sämre gestaltning.
Foto: TN Jannice Rockstoh |