Sedan Coronapandemin fick fäste i Sverige har gymnasieskolorna i långa perioder bedrivit undervisning helt eller delvis genom fjärrundervisning. Tyresö gymnasium har följt de rekommendationer och riktlinjer som regeringen har infört. Tyresö nyheter pratade med Christopher Räsänen, elev i årskurs 3 på fordonsprogrammet för att få höra hur det har fungerat.
– Jag tycker att fjärrundervisningen har fungerat väl, säger han. Man kan mer arbeta i sin egen takt och behöver inte oroa sig över att man kommer sent till nästa lektion. Istället för att behöva gå till skåpet och sedan till nästa lektionsal kan man bara byta flik på datorn.
Tyresö gymnasium har valt att bedriva fjärrundervisning, vilket betyder att man har lektioner precis som vanligt enligt ordinarie schema men att man istället är uppkopplad. Men fjärrundervisning har också för många varit påfrestande.
– Det var svårare att komma ihåg saker, berättar Christopher. Jag hade ändå tur som bara hade lite kvar på tvåan när fjärrundervisningen började men jag glömde lättare bort saker som skulle kunnat ha hjälpt mig på APL-platsen.
– Då förstår jag hur svårt det måste vara för ettorna och tvårona, fortsätter han. De hade distans nästan hela ettan och nu bara en halvdag i skolans verkstad jämfört med mig som hade tre praktiska dagar i veckan i nästan åtta månader.
Trots de utmaningar som blir med fjärrundervisning så tycker ändå Christopher att lärarna har gjort det väldigt bra under förutsättningarna.
– Alla lärare har verkligen hanterat den nya undervisning jättebra, säger han. Men särskilt fordonslärarna skulle jag vilja ge en väldigt stor eloge. Deras hantering av hela situationen har varit jättebra.
Foto: TN privat | Christopher Räsänen efterdrar hjulmuttrarna på en volvo